چرا زنها ایقدر گریه می کنند؟
رازهای آرامش در زندگی
از بیش فعالی تا اوتیسم
الگوی عملی بهترین روش آموزش مسائل دینی به کودکان
علمى بودن روان شناسى و توضیح کلمه پسیکولوژى
تاثیر نماز بر سلامت جسمی کودکان
عزّت نفس
شادی درمدرسه
استرس
راهکارهای ایجاد زمینه جلب اعتماد دیگران
غم غربت
سلامت خانواده
آثار رسانه های گروهی بر انحرافات اجتماعی
آثار رسانه های گروهی بر انحرافات اجتماعی
نقش نماز در شخصیت جوانان1
نقش نیایش در درمان
حقایق شگفت انگیزی درباره اعتیاد
ارزشهای دینی در بین جوانان افزایش یافته است
نوع موسیقی و تاثیر آن بر کودک
17 راه برای تبدیل شدن به یک فرد بالغ و کامل
12 روش برای ایجاد خلاقیت و ایده های بزرگ در ذهن
حسادت
دروغ گویی
گوشه گیری
اختلال سلوک
جدایی والدین وفرزندان
جدایی والدین وفرزندان
خوشبختی [
سادیسم
اعتیاد و انواع مواد مخدر
تست وپاسخ
جوانان وبلوغ و ازدواج
جوانان وبلوغ و ازدواج
شخصیت وهویت
گردشگری جنسی در اینترنت
افسرده خویی (Dysthymia)
علائم هشدار دهنده افسردگی
علائم هشدار دهنده افسردگی
علائم هشدار دهنده افسردگی
کودکآزاری و پیامدهای آن
آموزش متوسطه و عالى در چالش مسائل ارزشیابى (1)
اعتیاد و نوجوانان
شما همانی هستید که می اندیشید
با کودکان لجباز چگونه رفتار کنیم؟
چگونه در کودکان اعتماد به نفس ایجاد کنیم
خانواده و آسیب های روانی موجود در آن
نقش دین در بهداشت روان
هم گرایی روان شناسی و مذهب در آغاز هزاره جدید
آموزش برخورد با صرع کودکان
خشونت و ویژگیهای جسمی - روانی
سیاه پوشیدن و سیاه پوش کردن
انسان به منزله عامل بحثی تطبیقی درباره نقش پیش فرض
بررسى مقابله هاى دینى در افراد معتاد و غیر معتاد
بازنگری وضعیت کودکان خیابانی در جهان در حال توسعه
خودباوری زمینه خودیاروی است
طرحی در باب مفاهیم و مضامین روان شناختی اسلام
12 روش برای ایجاد خلاقیت و ایده های بزرگ در ذهن
شیوه هاى ایجاد انس در کودکان, نوجوانان و جوانان با
عصبانیت
نگاهی به نیازهای آموزشی- پرورشی کودکان معلول
هنگامههای دعا و درمان
معرفى یک مدل مداخله شناختى ـ رفتارى دینى
عوامل مؤثر در گرایش نوجوانان و جوانان به نماز
17 راه برای تبدیل شدن به یک فرد بالغ و کامل
17 راه برای تبدیل شدن به یک فرد بالغ و کامل
17 راه برای تبدیل شدن به یک فرد بالغ و کامل
دین, سلامتى عمومى و طول عمر
نگاهى بر تربیت جنسى فرزندان
تنبیه بدنى کودکان و راه حلهاى جایگزین
هوش معنوی یا SQ
قاطعیت در تربیت
پرخاشگرى
رابطه اخلاق و تربیت چگونه است؟
نگاهی به پرخاشگری نوجوانان
کینه توزی, گذشت, دین و سلامتی*
چرا زنها ایقدر گریه می کنند؟
رازهای آرامش در زندگی
از بیش فعالی تا اوتیسم
الگوی عملی بهترین روش آموزش مسائل دینی به کودکان
علمى بودن روان شناسى و توضیح کلمه پسیکولوژى
تاثیر نماز بر سلامت جسمی کودکان
عزّت نفس
شادی درمدرسه
استرس
راهکارهای ایجاد زمینه جلب اعتماد دیگران
غم غربت
سلامت خانواده
آثار رسانه های گروهی بر انحرافات اجتماعی
آثار رسانه های گروهی بر انحرافات اجتماعی
نقش نماز در شخصیت جوانان1
نقش نیایش در درمان
حقایق شگفت انگیزی درباره اعتیاد
ارزشهای دینی در بین جوانان افزایش یافته است
نوع موسیقی و تاثیر آن بر کودک
17 راه برای تبدیل شدن به یک فرد بالغ و کامل
12 روش برای ایجاد خلاقیت و ایده های بزرگ در ذهن
حسادت
دروغ گویی
گوشه گیری
اختلال سلوک
جدایی والدین وفرزندان
جدایی والدین وفرزندان
خوشبختی [
سادیسم
اعتیاد و انواع مواد مخدر
تست وپاسخ
جوانان وبلوغ و ازدواج
جوانان وبلوغ و ازدواج
شخصیت وهویت
گردشگری جنسی در اینترنت
افسرده خویی (Dysthymia)
علائم هشدار دهنده افسردگی
علائم هشدار دهنده افسردگی
علائم هشدار دهنده افسردگی
کودکآزاری و پیامدهای آن
آموزش متوسطه و عالى در چالش مسائل ارزشیابى (1)
اعتیاد و نوجوانان
شما همانی هستید که می اندیشید
با کودکان لجباز چگونه رفتار کنیم؟
چگونه در کودکان اعتماد به نفس ایجاد کنیم
خانواده و آسیب های روانی موجود در آن
نقش دین در بهداشت روان
هم گرایی روان شناسی و مذهب در آغاز هزاره جدید
آموزش برخورد با صرع کودکان
خشونت و ویژگیهای جسمی - روانی
سیاه پوشیدن و سیاه پوش کردن
انسان به منزله عامل بحثی تطبیقی درباره نقش پیش فرض
بررسى مقابله هاى دینى در افراد معتاد و غیر معتاد
بازنگری وضعیت کودکان خیابانی در جهان در حال توسعه
خودباوری زمینه خودیاروی است
طرحی در باب مفاهیم و مضامین روان شناختی اسلام
12 روش برای ایجاد خلاقیت و ایده های بزرگ در ذهن
شیوه هاى ایجاد انس در کودکان, نوجوانان و جوانان با
عصبانیت
نگاهی به نیازهای آموزشی- پرورشی کودکان معلول
هنگامههای دعا و درمان
معرفى یک مدل مداخله شناختى ـ رفتارى دینى
عوامل مؤثر در گرایش نوجوانان و جوانان به نماز
17 راه برای تبدیل شدن به یک فرد بالغ و کامل
17 راه برای تبدیل شدن به یک فرد بالغ و کامل
17 راه برای تبدیل شدن به یک فرد بالغ و کامل
دین, سلامتى عمومى و طول عمر
نگاهى بر تربیت جنسى فرزندان
تنبیه بدنى کودکان و راه حلهاى جایگزین
هوش معنوی یا SQ
قاطعیت در تربیت
پرخاشگرى
رابطه اخلاق و تربیت چگونه است؟
نگاهی به پرخاشگری نوجوانان
کینه توزی, گذشت, دین و سلامتی*
وسواس چیست و چگونه آنرا درمان کنیم؟
بدبینی
رشد هیجانی 1
آزمون آدمک ( گودیناف)
آموزش یوگا 2
فائق آمدن بر عصبانیت وپر خاشگری
نقش نماز در شخصیت جوانان4
تربیت بدنی شما را سالم و تندرست نگه می دارد»
روانشناسی دین و نقش دین در سلامت جسم و روان(1)
روانشناسی دین و نقش دین در سلامت جسم و روان(1)
بانک کامل موفقیت دکتر وین دایر (قسمت اول)
پاراسلسوس و تجدید حیات
محاسن و مکارم اخلاق از منظر بهداشت روانی
بیماری روانی: تاریخچه اولیه*
مرجع کامل روش های جذابیت
انسان و میل به جاودانگی
احساسات بچه ها
چهار مهارت، چهارستون زندگی
تربیتِ زیبایی شناختی و جان دیویی
تکنیک برتر، مرجع روشهای صحیح مطالعه و یادگیری
اعتماد به نفس فوق العاده در 100 دقیقه
قدر دوران نوجوانی را بدانید
چگونگی انتقاد از نوجوانان
سمینار ثروت و توانگری(دکتر احمد حلت)78
ایجاد روابط موثر و تسخیر دلها
آموزش فال قهوه ، چهره شناسی ، کف بینی ، NLP
تشخیص و درمان اختلالات یادگیری - ریاضی ( دکتر مصطف
لینک مقالات روان شناسی و اختلالات روانی و رفتاری و
لینک مقالات روان شناسی و اختلالات روانی و رفتاری و
آئین بهتر زیستن
هشت روش موثر در بازسازی حافظه
روحیه شاد و رفتارهای مثبت خلاقیت ذهنی را افزایش می
پرورش اعتماد به نفس و عزت نفس
حسادت
اختلالات رفتاری کودکان
مادربرد
ماشینهای تورینگ ومقایسه آن....
بیش فعالی وکمبود توجه
راههاى جلوگیرى از رشد حسادت
کمبود توجه
اضطراب :
شب ادرای وروز ادراری :
فرارازمدرسه :
بزهکاری
لجبازی کوچکتره وبزرگترها
ناخن جویدن
مکیدن شصت
با مغز متفکرتان شوخی کنید
پاسخ های پرسشهای با مغز متفکرتان شوخی کنید
چگونه اعتماد بنفس خود را افزایش دهید
خصوصیات افراد با اعتماد به نفس بالا
پرخاشگری چیست؟
خواب آلود
ملاکهی تشخیصی سادیسم
انواع سادیسم
سادیسم
اختلالهای روانی
مازوخیسم یا خود آزاری
ملاکهی تشخیصی مازوخیسم
طنز هفته
اس ام اس
چگونه اعتماد به نفس خود را بالا ببریم
اعتماد به نفس و تغییر
35 نکته طلائی در افزودن عزت نفس
عزت نفس
هفته چهارم اسفند 1390
هفته دوم اسفند 1390
هفته اوّل اسفند 1390
هفته چهارم مهر 1390
هفته اوّل مهر 1390
هفته دوم اردیبهشت 1390
هفته اوّل اردیبهشت 1390
هفته چهارم بهمن 1389
هفته سوم بهمن 1389
هفته چهارم دی 1389
هفته دوم دی 1389
هفته سوم آذر 1389
هفته چهارم مرداد 1389
هفته سوم مرداد 1389
هفته اوّل مرداد 1389
هفته سوم تیر 1389
هفته چهارم فروردین 1389
هفته دوم اسفند 1388
هفته اوّل اسفند 1388
هفته دوم آذر 1388
هفته اوّل آذر 1388
هفته چهارم آبان 1388
هفته دوم آبان 1388
هفته چهارم مهر 1388
هفته سوم مهر 1388
هفته دوم مهر 1388
هفته اوّل مهر 1388
هفته چهارم شهریور 1388
هفته چهارم فروردین 1388
هفته اوّل آذر 1387
هفته سوم آبان 1387
هفته دوم آبان 1387
هفته اوّل آبان 1387
هفته چهارم مهر 1387
هفته سوم مهر 1387
هفته دوم مهر 1387
4 اشتباه دختران مجرد!
اشتباه شماره 1: آنها به آسانی فرصت ها را از دست می دهند
بارها و بارها دیده ایم که دختر خانم مجردی خواستار آشنایی با یک جوان سالم و معقولی شده، اما همین که این فرد برای آشنایی پا پیش می گذارد، دختر خانم راه دیگری را انتخاب می کند. البته این رفتار کاملاً طبیعی است. احتمالاً دختر خانم مورد نظر در آشنایی های قبلی اش موقعیت هایی سرشاراز ناامیدی، رنج و ناراحتی را تجربه کرده و در موقعیت جدید نیز مانند گذشته فکر می کند. به هر حال اگر این دختر خانم بخواهد نتیجه ای متفاوت از این رابطه به دست بیاورد، باید طرز فکر خود را تغییر دهد.
شاید این کار در ابتدا سخت و ناممکن به نظر برسد اما مطمئن باشید موفق می شوید. اگر از داشتن این رابطه سالم احساس راحتی نکنید، آن را از دست خواهید داد. پس سعی کنید از داشتن چنین رابطه خوب و سالمی لذت برده و احساس راحتی کنید. زمانی که عشق را احساس کردید و نقش عشق را در زندگی شخصی و کاری تان به چشم دیدید، متوجه می شوید که در گذشته چقدر به خود ظلم می کردید.اگر انتظار دارید رابطه ای سرشار از تفاهم و عاشقانه داشته باشید، پس باید طرز فکر خود را تغییر دهید. ابتدا اهداف، انتظارات و باورهای خود را تغییر دهید و سپس از نتیجه تغییراتی که در ذهن تان به وجود آورده اید، لذت ببرید.
اشتباه شماره 2: آنها مردان خوب را نادیده می گیرند
این موقعیت را بارها و بارها به چشم خود دیده ام. خانم ها فکر می کنند دیگر هیچ مرد خوبی وجود ندارد. اما واقعیت اینجاست که مردان خوب همه جا وجود دارند. شاید آنها به چشم شما زیاد جذاب و معقول به نظر نمی رسند. سعی کنید به آن فرد مورد نظر فرصتی بدهید تا خودش را به شما نشان دهد. شاید این کار در حد یک حرکت کوچک مؤدبانه مانند باز کردن در برای شما باشد، اما شما این فرصت را به وی بدهید. ذهن تان را از بدبینی و منفی نگری آزاد کنید. در این صورت شما فرد مورد نظر و ایده آل را به طرف خود جذب خواهید کرد.
اشتباه شماره 3: آنها فکر می کنند برای ازدواج کردن هیچ وقت دیر نیست
در فیلم مورد بحث، جنیفر فکر می کرد همیشه برای عاشق شدن، ازدواج و بچه دار شدن وقت دارد، اما اشتباه می کرد. این اشتباهی است که خیلی از دختر خانم های مجرد انجام می دهند، در صورتی که شاید تنها یک فرصت برای ازدواج درست، عاشق شدن و... وجود داشته باشد. این که خیلی از خانم ها تشکیل خانواده را به دوران 30 یا 40 سالگی موکول می کنند، خطای بزرگی است. اگر شما واقعاً خواستار داشتن خانواده ای برای خودتان هستید، نباید زیاد آن را به تأخیر بیندازید، برای این که شما باید صبر و حوصله کافی برای تعامل داشتن با همسر و فرزندان تان داشته باشید و اگر این امر را به دوران 35 سالگی تان به بعد موکول کنید، دیگر حال و حوصله زمان جوانی تان را نخواهید داشت.
اشتباه شماره 4: آنها اجازه می دهند کار زیاد، طراوت و شادابی شان را از بین ببرد
دختر خانم جذاب، موفق و شادابی را در نظر بگیرید که به خاطر کار زیاد و خسته کننده، دچار خستگی و فرسودگی زودتر از موعد می شود. حالا فرض کنید در این دوران خانمی با فرد خوش قیافه، تحصیل کرده و موجهی آشنا شود، اما به دلیل کار زیاد، فکر تشکیل خانواده و ازدواج را از خود دورمی کند. این یکی از بزرگ ترین اشتباهاتی است که دختر خانم های مجرد انجام می دهند. آنها بعد از رد کردن فرد شایسته، خود را بیشتر از قبل در کار غرق می کنند تا نسبت به موقعیت های پیش آمده دچاروسوسه نشوند.
منبع:نشریه کوچه ما، شماره 16.
اعتماد به نفس را در خود همیشگی سازیم؟!
کنترل نفس یا خویشتن داری صفتی است که برای هر کس کشش و جاذبه ای وصف ناپذیر دارد. معمولا با خود می گوییم "کاشکی فقط می توانستم جلو زبانم را بگیرم" و از این قبیل. پاره ای از افراد را می بینیم که قادرند جلو نفس خودشان را بگیرند و در نتیجه دل مان می خواهد که مثل آنها بشویم و در سایه آن به آرزوهای خودمان برسیم.
یکی از شاعران اروپایی می گوید که:
در پستی و بلندی های زندگی همیشه بر روان خود مسلط بودم، عنان سرنوشتم را در دست داشتم و در حقیقت ناخدای وجود خود بودم. تسلط بر نفس چیزی است که هم آدمی را تحریک می کند و هم تشویق، برای بسیاری از ما پیدا کردن صفت تسلط بر نفس مستلزم استقامت، کار و فکر است. ولی وقتی به هدف رسیدیم و خویشتن دار شدیم، زندگی خودمان را زیر فرمان می گیریم و به سوی هدفی که در پیش داریم، هدایتش می کنیم و سرانجام به طلایی ترین آرزوهای خود در زندگی خواهیم رسید. در این دنیا کمتر چیزی هست که مثل موضوع رسیدن به آرزوها: در سایه کار کردن، با حوصله و شکیبایی و استقامت و بردباری، شیرین و رضایت بخش باشد.
برای رسیدن به مرحله خویشتن داری نخستین قدمی که باید برداشت این است که شخص خودش را بشناسد.
" خودت را بشناس" در واقع مفهوم همان کتیبه ای است که در بالای سر در، معبد قدیمی دلفی هست و هنوز که هنوز است اگر کسی بخواهد عاقل شود باید با بکار بستن این مفهوم تربیت نفس را آغاز کند.
انسان موجودی است که قدرت نامحدودی در مورد گول زدن خویش دارد.
برای اینکه از خود فریبی در امان به مانید خوب است به دو نکته اساسی توجه کنید:
نخست آنکه خوب دقت کنید و به بینید در مورد دیگران چه می گویید و یا چه انتقادی از آنها می کنید.
دیگر اینکه خوب دقت کنید و به بینید عکس العمل دیگران در حق شما کدام است و شما به آنها چه می گویید.
گفته ای است در کتاب تورات که می گوید:
بعضی ها کوچک ترین عیب را در چهره دیگری تشخیص می دهند، لیکن قادر نیستند بزرگ ترین عیب را در صورت خود به بینند.
مردم معمولا عیب های خودشان را به دیگران نسبت می دهند و از دیگران به سبب آن معایب انتقاد کردن را شروع می کنند، شرط عقل و دانایی این است که به جای جستجوی معایب دیگران به کردار و گفتار و پندار خودمان توجه کنیم.
نگاه کنید به بینید چه می گویید. اگر می بینید که در مورد دیگران چیزهای بد و منفی می گویید هیچ بعید نیست که علت این بدگویی به خاطر معایب و یا تقصیرهایی باشد که در خودتان وجود دارد، شما به طور ناخودآگاهانه، و خود آگاهانه نیز آن را به دیگران نسبت می دهید و انتقاد کردن از آنان را شروع می کنید. وقتی که از این موضوع در رنج هستیم که مبادا دیگران درباره ی ما بد فکر کنند و یا سخن ناهنجاری بر زبان آورند، راه عاقلانه این است که بی درنگ در خودمان دقیق شویم و به بینیم ما، درباره ی "دیگران" چگونه فکر می کنیم و چه کلماتی در مورد آنها بر زبان می آوریم.
اگر دقت کنید که دیگران نسبت به شما چه واکنشی از خود نشان می دهند، آن وقت ممکن است به توانید به معایب کوچک و بی اهمیت خود پی ببرید و آنها را بر طرف سازید. مهم این است که باید به مدد راه هایی که توضیح داده شد، به وجود دشمنانی که در خود ما وجود دارند و ما از آنها آگاه نمی باشیم پی ببریم و چاره ای برایشان به یابیم، برای آنکه بر نفس خود مسلط شویم باید بتوانیم چیزهای نامربوط را از ذهن خود دور سازیم.
می پرسید این چیزهای نامربوط و بی فایده کدامند؟:
این ها عبارتند از همه احساسات منفی و مخربی که احیانا ممکن است به ما دست دهد و یا انتقاد بیش از اندازه از خویشتن و یا عذر آوردن و یا دلیل تراشی بی جهت، برای موجه جلوه دادن اشتباهات و نظایر آن، خلاصه هر چه از این مقوله در خود سراغ داریم باید کاملا از ذهن و از روان ما پاک شوند.
هم چنان که داریم در راه خود شناسی کوشش می کنیم، بهتر است مواظب باشیم، همان طوری که باید در مورد معایب دیگران اغماض و چشم پوشی و گذشت از خود نشان دهیم، در مورد گناهان و تقصیرهای خودمان نیز نباید بیش از اندازه سخت گیر باشیم.
احساس گناه در واقع باری است که بر دوش کشیدن آن فایده ای ندارد.
باید یاد بگیریم که خودمان را به بخشیم و همواره شکست ها و اشتباهات گذشته خود را به رخ خودمان نکشیم، بلکه بر عکس گذشته را فراموش کرده به طرف آینده ای بهتر گام برداریم، عاقلانه نیست اگر بگوییم که انجام این کارها آسان و سریع است. بلکه باید بالاخره این کار خودشناسی را روزی شروع کرد. وقتی شروع کردید، نصف کار تمام شده است. خویشتن داری مستلزم داشتن انضباط است، زیرا وجودی که نظم و ترتیب بر آن حاکم نباشد ممکن است به طرف هدف های ارزنده هدایت نشود و گمراه گردد. پس شما زمانی می توانید زندگی تان را بهتر سازید که:
بخواهید زندگی تان را بهتر کنید برای رسیدن به این هدف نظم و ترتیبی را به خودتان تحمیل کنید که من نام آن را انضباط می گذارم.
مثالی می زنم که برای همه کس مانوس و آشناست:
وقتی که نمی دانید چه بکنید و میل به انجام کاری ندارید، چه باید بکنید؟ ممکن است بتوانید علت این بی رغبتی به کار را به یک ماجرا نومید کننده که قبلا برای تان پیش آمده است، نسبت بدهید. علت این بی رغبتی هر چه باشد، فقط یک چاره دارد و آن این است که تصمیم بگیرید و کار را شروع کنید. این است معنی انضباطی که در بالا بدان اشاره کردم و در زیر نیز آن را توضیح می دهم.
فرماندهی کشتی وجودتان را در اختیار به گیرید و این جمله را شعار و محرک خود قرار دهید که " حالا آن کار را انجام بده" این جمله را روی کاغذی به خط درشت به نویسید و بعد جایی آویزان کنید که پیوسته در میدان دیدتان باشد. از چیزهای بیهوده دست بکشید، کاری دقیق و مشخص را پیشه خود سازید و در یک مرحله آن را به انجام برسانید. این دیگر مهم نیست که فلان کار چقدر طول می کشد.
مهم این است که وقتی آن را شروع کردید به پایانش برسانید. وقتی که قدم اول را در هر کاری برداشته اید، قدم های دیگر را بخودی خود برخواهید داشت. همیشه این قدم اول است که خیلی اهمیت دارد.
این قدم اول ممکن است نوشتن یک نامه یا زدن یک تلفن یا رفتن به باغچه و یا باز کردن در فلان اطاق کار و از این قبیل باشد. برای اینکه بتوانید اداره وجود خودتان را در دست بگیرید و در واقع بتوانید تصمیم بگیرید، باید با خود بگویید:
من باید این کار را به کنم و تا این کار به پایان نرسیده کار دیگری را شروع نکنم" اگر قادر به اجرای این تصمیم شدید، می توان گفت که اهل نظم و انضباط هستید. به خودتان وعده بدهید وقتی که مثلا فلان قدم را برداشتید جایزه به خودتان خواهید داد. مثلا یک فنجان چای داغ خواهید نوشید و یا به یک گردش مختصر خواهید رفت و یا یک تکه شیرینی به دندان خواهید گرفت. ولی مهم این است که کار را شروع کنید. هم چنین می توانید از محرک های مختلفی در این راه استفاده کنید.
ادیسون مخترع برق، شاید بزرگ ترین مخترع جهان باشد. در میان نامه هایی که از او باقی مانده است، نامه کوتاهی است که این کلمات را در آن نوشته است " وقتی که مایوس شدی و یا شکست خوردی بیاد ایوب بیفت که بیشتر از تو صبر و شکیبایی از خود نشان داد."
چنان که می بینید مرد بزرگی مانند ادیسون نیز گاهی مثل ما احتیاج داشت که به وسیله ای خودش را به کار و کوشش تحریک کند.
اخیرا کتابی در انگلستان تحت عنوان ( کسب موفقیت از راه مثبت اندیشی) چاپ شده که بسیاری از این نوع محرک ها را در آن می توان یافت که من اهم آنها را در اینجا می آورم:
* امید چاشنی سحر آمیزی است که در هر نوع اوضاع و احوالی به کار می آید.
* ذهن تان را همیشه متوجه به چیزهایی کنید که می خواهید و آن را از چیزهایی که نمی خواهید دور سازید.
* با شور و علاقه باشید و با شور و با علاقه عمل کنید.
* دشمنی دشمنی می آورد، و محبت محبت.
* رضایت خاطر یک حالت روانی است و من از همین حالا چنین حالتی را برای خود انتخاب می کنم.
* هر چیزی که در زندگی ارزش داشته باشد ارزش این را دارد که آدمی در طلبش کار کند.
* خوب است هر صبح و شب این محرک ها را به خودتان درس بدهید و آنوقت مفهوم این محرک ها را به کار بندید. این محرک ها همیشه بدردتان می خورند مخصوصا وقتی که رغبتی به کاری ندارید و حوصله تان تنگ است. این محرک ها بزرگ ترین وسایلی هستند که شما می توانید بدان واسطه تسلطی بر نفس خود پیدا کنید و خویشتن دار شوید.
* از هر وسیله ای که در دست دارید برای پیدا کردن اعتماد به نفس استفاده کنید. خودتان را عادت بدهید که به خویشتن اعتماد کنید و خودتان و قوا و استعدادهای فطری آنرا بسوی کسب توفیق در کارهایی که می کند بسیج نمایید.
* شما باید این قدرت را داشته باشید که با خودتان در صلح و صفا زندگی کنید و اگر می خواهید سعادتمند باشید و دل مردگی، کینه و اضطراب را که از آفات زندگی به حساب می آیند از خود دور سازید باید حساب خودتان را با خودتان تسویه کنید، بدین معنی که خودتان را دوست داشته باشید و محترم بدارید فراموش نکنید شما در این دنیا منحصر به فرد هستید و از اینکه می توانید کاری و یا خدمتی در این دنیا انجام بدهید شاد و خرم باشید.
* فهرستی از محاسن خودتان را فراهم آورید و به توفیق هایی که در زندگی به دست آورده اید، تکیه کنید و به آن مبادرت ورزید.
منبع: بهداشت روان، شماره 27
راههای پیشگیری از بیماریهای روانی درجوانان(2)
راه های پیشگیری
1. توجه به ارزش انسان
باورجایگاه ممتازانسان در نظام آفرینش و دانستن ارزش خود و داشتن اعتماد به نفس، به افراد کمک می کند که زندگی خود را به پوچی و انحراف، اعتیاد و... هدر ندهند. امام علی(ع) می فرماید: «کسی که برای خودش احترام قائل باشد، خویشتن را با گناه آلوده نمی سازد.» (1) ایشان در نقطه مقابل می فرماید: «من هانت علیه نفسه فلا تأمن شره(2) و فلاترج خیره»(3) آن که برای خود ارزشی قائل نیست، از بدی هایش در امان نباش و امید خیرازاو را نداشته باش».
درنگاه روان شناختی نیز یکی از پایه های اساسی بیماری روانی و به دنبال آن ناهنجاری های رفتاری، عزت نفس پایین و داشتن تصویر بد از خود است. افرادی که به دلایل گوناگون مثل آلودگی به گناه، هم نشینی با دوستان ناباب، دوری از مسائل معنوی، وجود دشواری ها در مسیرتربیت و.. دچار این مشکل می شوند، آماده ابتلا به هرانحراف و پیدایش هرگونه ناهنجاری هستند.
2. توکل
معنای درست توکل این است که ما در مقام بندگی، تلاش خود را به کارگیریم و غایت امور را به دست خداوند ببینیم. این روحیه، مایه توانمندی روانی و استقامت و امید است.
امیر مؤمنان علی(ع) می فرماید: «هرکس برخدا توکل کند، سختی ها بر وی آسان شود و اسباب برای او فراهم گردند و در جایگاه راحت و وسعت و کرامت قرار می گیرد».(4)
در میان روان شناسان نیز سخن از اعتماد به نفس معنوی است. آنها این موضوع را چنین تبیین می کنند: «اعتماد به نفس معنوی، یعنی باورفرد به کائنات و ایمان به نتیجه مثبت زندگی. این نوع اعتماد به نفس، مهم ترین نوع اعتماد است.» (5)همچنین انسان دین باورو متکی به خداوند، از احساس تنهایی رنج نمی برد و در تمام بحران های زندگی، بن بست نمی شناسد. او موظف است تمام تلاش خود را برای زندگی بهترانجام دهد و نتیجه گرفتن را بر عهده خدای حکیمی بگذارد که بر قدرت او تکیه زده است. (6)
3. تلقین رضایت به خود
رضایت انسان از آنچه خداوند بر او پسندیده، و رضایت خداوند از انسان، اوج نیک بختی و به تعبیرقرآن «فلاح» است. این رضایت، نه تنها موجب توقف در رشد و ارتقا نیست، بلکه احساس لذت خوشبختی و پیشرفت به دور از هرگونه تشویش و نگرانی را در پی دارد. در این صورت است که انسان چیزی را که مایه دوری او از رضای خدا شود، نمی طلبد. رسول خدا(ص) می فرماید: وقتی پیش تو آن اندازه که تو را کفایت کند موجود است، به دنبال بیش ازآن مرو که سبب طغیان تو می شود. (7)
4. مثبت نگری
یکی ازموانع سلامت روحی، منفی بافی و ندیدن جنبه های مثبت زندگی است. برخی به جنبه های منفی، بیش ازآنچه سزاوار است، اهمیت می دهند و در مقابل، برای امور مثبت کمترین ارزش را قائل می شوند. جمله های زیرجلوه های از این خصلت است: «هرگز نمی توانم از پس این مشکل برآیم»؛ «نمی توانم این شرایط را تحمل کنم»؛ «با این ظاهری که من دارم کسی مرا جدی نمی گیرد»؛ «کسی ازاینکه با من باشد لذت نمی برد، برای اینکه بیش از اندازه خجالتی هستم».
این گروه، کارها و ویژگی های مثبت خود را دست کم می گیرند؛ به بیان دیگر از پشت فیلترمنفی به مسائل نگاه می کنند. این روحیه، سبب فراموشی نعمت ها وبه دنبال آن، ناسپاسی می شود و سلامت روان فرد را به مخاطره می اندازد. چند راهکار در حل این مشکل، مؤثراست:
الف) تجربه های مثبت پیشین را به یاد آورید.
امام صادق(ع) می فرماید: «هیچ خیری نیست دربنده ای که از گرفتاری خود شکایت می کند و حال آنکه در گذشته هزاران نعمت داشته و هزاران راحتی در آینده به او خواهد رسید» (8)
امروزه در روان شناسی مثبت گرا نیز از تکنیک «نعمت شماری»، به عنوان یک فن درمان بهره می گیرند.
ب) پاداش تحمل را، به خود یاد آوری کنید.
پیامبر خدا(ص) در این باره می فرماید:«اگرآنچه را برای شما ذخیره شده می شناختید، برآنچه از شما گرفته شده غمگین نمی شدید».(9)
5. امید به فردایی بهتر
انسان، با امید زنده است. امید، نیروی حرکت آفرین و زداینده نگرانی هاست که باید همواره آن را دردل، زنده نگه داشت. امید مایه رحمت است. (10)
امام صادق(ع) دراین باره می فرماید: «ناامید نباش که ناامیدی کفراست. شاید خداوند تو را به زودی بی نیازکند». (11)
6. قناعت و انتظارات منطقی
قناعت سرمایه ای است که با وجود آن، انسان از زیاده خواهی و طلب دست نیافتنی ها رهایی می یابد.
پیامبراگرم(ص) فرمود: «ای فرزند آدم! هنگامی که صبح کردی درحالی که تن تو سالم و خاطرت آسوده است و هزینه روز خود را داری، دیگر غم مخور». (12)
به تعبیر زیبای صائب:
آسودگی به گنج قناعت نشستن است
سیربهشت در گرو چشم بستن است(13)
7.کنترل خشم و پرهیزازاندوه
غم که نیمی از پیری است، با ایجاد تغییراتی در وضعیت بدن، سلامت جسم و روان را به طورتهدید می کند.
اهل ایمان آموخته اند که خدا همواره با آنهاست. آموزه های دین، آنان را به مهربانی با دیگران و زدودن غم از دل ها تشویق کرده اینکه برای همه سلامت بخواهند تا خود نیزازاین فضای آکنده از محبت بهره مند شوند. میانه روی در کارها، مهربانی با خانواده، رسیدگی به بندگان خدا به ویژه دلجویی از یتیمان و گرامی داشتن آنان، پیشی گرفتن در محبت به دیگران، فضایی در جامعه به وجود می آورد که در آن فضا زدودن اندوه از یکدیگر، معمول و رایج خواهد بود.
به گفته روان شناسان، افسردگی، میزان فعالیت را کاهش می دهد. زمانی که افسرده ایم، گرایش ما به این است که تحرک کمتری در اطراف داشته باشیم. دراین زمان، وقت زیادی را فقط صرف نشستن و خیره شدن به یک نقطه می کنیم. معمولاً خسته و خواب آلوده ایم. واکنشمان به دنیای خارج نیز کاهش می یابد گویا حواس ما ازکارافتاده اجتماعی دست برمی داریم. به ظاهرخود بی اعتنا می شویم و هیچ چیز توجه ما را جلب نمی کند. تنها بر روی مسائل و مشکلات خود درنگ می کنیم. به خاطر می آوریم که درگذشته از کارهای خود نتایج بهتری می گرفتیم و تلاش بیشتری می کردیم، ولی حالا متفاوت به نظر می آییم. از نظر مالی، حتی هنگامی که نشانه ای در دست نیست، خود را در معرض تهدید و خطر می بینیم. درچنین شرایطی با این روش ها می توانیم به بهبودی خود کمک کنیم:
الف) تمام تلاش خود را به کار بریم تا از نظر سلامت جسمی در وضع خوبی باشیم. ما اغلب به خاطر نداشتن فعالیت و تلاش نکردن، دچارخستگی می شویم، بنابراین، باید به یک نوع فعالیت جسمی شدید یا ورزش سخت روی آوریم و کاری متفاوت با فعالیت های معمول خود انجام دهیم لازم است آنچه از اراده مان به جا مانده است تجهیز و خود را به یک فعالیت سخت فیزیکی وادارکنیم.
ب) تنها نمانیم و هرکاری می کنیم همراه دیگران انجام دهیم.
ج) بیرون برویم و به زندگی خود تنوع دهیم.
د) وقتی افسرده ایم، اطرافیان را به نزد خود دعوت کنیم و محبت بیشتری از آنها بخواهیم برای زندگی اجتماعی خود ارزش قائل شویم و با دوستان خوبمان ارتباط برقرار کنیم.
هـ) آرمان ها و هدف های خود را شناسایی و برای رسیدن به آنها برنامه ریزی کنیم. مثل برنامه ریزی برای ادامه تحصیل، به دست آوردن موقعیت های اجتماعی خوب، برنامه ریزی برای تعطیلات.
و) کنترل خشم و پرخاشگری هم ضروری است. افراد پرخاشگر سعی می کنند نیازها و خواسته های خود را از راه تسلط، توهین و تحقیردیگران برآورده کنند. پرخاشگری، نشان می دهد که فقط به فکرخود هستیم.
می توانیم به جای پرخش، ازشیوه های جایگزین آن، مانند مهارت قاطعیت، ابراز وجود و نیزتکنیک جرئت ورزی استفاده کنیم. همچنین برای کنترل احساسات خود، تمرین کنیم و نظرمان را بدون توهین به دیگران اعلام داریم.
8.تفریح و شوخ طبعی
در یک برنامه ریزی منطقی برای زندگی، تفریح سالم، ورزش، سیرو سیاحت، گفت و گوهای فرح بخش با افراد نیک سیرت، خواب کافی و به موقع، شوخی های کنترل شده که از آزردگی دیگران و آلودگی به گناه دور باشد، جایگاه مهمی دارد و درحقیقت اینها به انسان کمک می کند که با نشاط و شادابی، وظایف خود را درزندگی انجام دهد و در برابر تهاجم عوامل ناخوشایند و فشارهای روانی، مقاومت موفق و آسانی داشته باشد. پیامبرگرامی اسلام فرمود: «دل ها را ساعت به ساعت استراحت دهید».(14)
شوخ طبعی، شکننده کبر و غروراست و انسان را ازخشکی و جدیت بیش از اندازه، خارج می کند و به او قدرت می دهد که فشارهای روحی و آثار درونی خودخوری (تنش درون ریز) را بیرون بریزد که این کار در رویارویی با استرس ها بسیار مفید است.
پینوشتها:
1. غرر الحکم و دررالکلم، ج 2، ص 669.
2. بحارالانوار، ج 78، ص 365.
3. غررالحکم و دررالکلم، ج 2، ص 712.
4. همان، ص 706.
5. نک: باربارا، دی آنجلیس، اعتماد به نفس: دستیابی به آن و زندگی با آن ترجمه: شهرزاد لولاچی.
6. نک: عبدالله نصری، انتظار بشر از دین، ص 17.
7. نهج الفصاحه،ح231.
8. مصباح الشریعه، ص 183.
9.کنزالعمال، ج 6، ص 614.
10. پیامبراکرم(ص): «الامل رحمة لامتی و لولا الامل ما رضعت والده ولدها ولا غرس غارس شجراً؛ امید برای امت من رحمت است و اگرامید نبود زن شیرده فرزند خود را شیرنمی داد و کشاورز درخت را نمی کاشت.»
11. کشف الغمه، ج 2، ص 162.
12. نهج الفصاحه، ح 23.
13. دیوان صائب، ج 1، ص 262.
14. نهج الفصاحه، ح 1677.
منبع: نشریه گلبرگ- ش116