سفارش تبلیغ
صبا ویژن
برای جویای دانش، سربلندی دنیا و رستگاری آخرت است [امام علی علیه السلام]
روان شناسی و روان شناسی کودک و نوجوان
 
 RSS |خانه |ارتباط با من| درباره من|پارسی بلاگ
»» نقش نشاط در زندگی جوان (1) منبع : اختصاصی راسخون چکیده : نشاط در

نقش نشاط در زندگی جوان (1)
منبع : اختصاصی راسخون
چکیده :
نشاط در طول تاریخ نقش اساسی در زندگی انسانی ایفاء کرده است. انسان ها تلاش می کنند که زندگی خویش را همراه با امیدواری و توأم با نشاط طی کرده و خود را در مسیری قرار دهند که نفع اساسی از زندگی خویش و بودن در این جهان ببرنند. از سوی دیگر طبقه بندی انسان در دوره های مختلف حاکی از آن است که نوع نشاط در طبقات انسانی نیز متفاوت خواهد بود. از جمله این طبقات جوانی است که نقش تعیین کننده ای در مسیر زندگی انسان دارد. جوانی با ویژگی های منحصر به فرد خود در صورتی قابل استفاده است که بتواند به شاخصه های مهم و عواملی که در جهت تقویت نشاط کمک کند، گام بردارد. سؤال اصلی ما این است که در نشاط از چه جایگاهی در اندیشه اسلامی برخوردار است و چه نقشی در زندگی جوان خواهد داشت؟ پاسخ ما این است که با توجه به ویژگی های دوران جوانی همچون حضور در عرصه جامعه، حس مسئولیت پذیری، وجود عواطف و احساسات شدید، احترام خواهی و در نهایت معنویت گرایی و نیز برجسته کردن دو دسته از عوامل درونی(درک توحید، توبه و ....) و بیرونی ( آشنایی با راه های موفقیت و...) است که می توان به تأثیر نشاط در زندگی جوان دست یافت.
کلید واژه: نشاط، جوان، زندگی، درک توحید، راه های موفقیت
مقدمه:

طرح مسئله
 
مقاله‌ی حاضر کوششی برای درک و شناخت فرایند نشاط در اندیشه اسلامی و نیز تأثیر این مقوله در زندگی جوانان است. عنوان مقاله به قدر کافی گویای هدف ماست: این که نشاط در اندیشه اسلامی و متون دینی چگونه قابل توضیح است؟ جوان در تمام جوامع به مثابه نیرویی فعال به حساب آمده که در بسیاری از حوزه های مختلف جامعه به کار گرفته می شود. سردمداران یک جامعه براساس انگیزه‌های جوانان است که به بخش های مختلف سیاسی وارد شده و مدیریت کلان خود را در جامعه تعریف می کنند. جوانان به مثابه نیروهای فعال در تحرک اجتماعی، ارزش پروری و نهادینه کردن آنچه حکومت ها در تلاش برای ارائه آن به جامعه هستند، نقش برجسته و هویت ساز دارند. جوانان دارای ویژگی های بنیادین هستند. حضور فعال در عرصه جامعه، وجود حس مسئولیت پذیری، عواطف و احساسات شدید، احترام خواهی و در نهایت معنویت گرایی از ویژگی های برجسته در جوانان است. این نوع از ویژگی ها در جوانان جوامع مختلف مشترک بوده و در جهت تعالی یک جامعه و برآورد نیازهای انسان بسیار مؤثر خواهد افتاد. استفاده از این ویژگی ها می تواند جامعه را در جهتی سوق دهد که توانمندی‌های مختلف آن را تقویت کند و برعکس در صورتی که جامعه نتواند به موقع و براساس پارامترهای اساسی و نیازهای درونی خود به این نوع از ویژگی‌ها سر و سامان دهد، با نسلی روبهرو خواهد شد که توان مقابله با آن را نخواهد داشت. از سوی دیگر نیاز به مکانیزمی است که بتواند جوان را در جامعه و حضور فعال او را در عرصه های مختلف اجتماعی تقویت کرد. به عقیده محقق آنچه این رویه را به میزان زیادی قابل دسترسی خواهد کرد، وجود نشاط و انگیزه در زندگی جوان است. جوان در زیست جهان اجتماعی خودش موقعی در عرصه عمل اجتماعی جواب خواهد داد که بتواند به نشاط بنیادینی دست یابد. دست یابی به نشاط نیز عوامل خاص خود را خواهد داشت. در این تحقیق اشاره خواهیم کرد که دو دسته عوامل دسترسی جوان را به مسئله نشاط افزایش خوهد داد؛ عوامل درونی و عوامل بیرونی . عوامل درونی همچون درک توحید، نشاط و نظارت الهی، توکل، محکم کردن پایه هاى اعتقادى و اخلاقى، توبه، تفکر مثبت، اندیشه در خاطرات خوش گذشته، اندیشه در آینده اى روشن، صبر و شکیبایى، عوامل بیرونی: شناخت صحیح دنیا، شناخت بهتر از سختى ها، شناخت هدف در زندگی، آگاهی از تکنیک هاى موفقیت، فعالیت های ورزشی.بنای محقق برآنست که با بررسی مفهوم نشاط و ویژگی های بنیادینی دوران جوانی آنچه می تواند به جوان کمک کند که به نشاط حقیقی از نگاه قرآن و روایات دست یابد.
فصل او ل: کلیات/ضرورت مسئله/سوالات تحقیق/فرضیه/پیشینه تحقیق/هدف تحقیق/روش تحقیق/مفهوم شناسی/تعریف نشاط/تفاوت شادی و نشاط/مرز شادی و نشاط /تعریف جوان وویژگیهای آن .

ضرورت مسئله
 
فرهنگ هر جامعه در ترسیم ساختارها و نظام ارزشی حاکم بر آن جامعه نقش موثری دارد ، در این میان عده ای ادعا می کنند که فرهنگ حاکم بر جامعه ایران فرهنگی ناشاد است و مولفه های شادی در فرهنگ اسلامی در سطح بسیار پایینی قرار گرفته است در این موضوع برخی با تلقین روحیه تمایل به مرگ و ناشادی تلاش می کنند تا دین اسلام را دین گریه معرفی کنند . بنابراین به اعتقاد ما تلقین روحیه تمایل به مرگ و ترس ناشی از عدم شناخت کافی عده ای از اسلام است. زیرا نه تنها اسلام در ذات و اساس خود هیچ تناقضی با شادی و شادمانی ندارد ، بلکه تاکید مضاعفی نیز برایجاد جو شادی و نشاط به ویژه برای جوانان دارد. کسانی که چنین فرضیاتی را مطرح می کنند، در تفسیر اصول دین اسلام ناکار آمد هستند و ناکار آمدی و ضعف خود را به این واسطه متوجه دین می کنند و دین اسلام را یک دین ناشاد معرفی میکنند. در حالیکه دین اسلام یکی از مکاتبی است که تاکید خاصی بر شادی و شادمانی دارد ودر هر موردی نیز دستورات خاصی در این زمینه ارایه می دهد. برنامه ریزان وصاحب نظران ، رفتار شناسان و علمای دینی باید با استخراج مبانی دینی مربوط به نشاط از میان متون دین اسلام زمینه بروز رکود ذهنی و افسردگی را از جامعه بزدایند.(1) و از سوی دیگر نشاط و شادى براى انسان، یک امر ضرورى است. در سایه شادى و نشاط، زندگى معنا و مفهوم خاصى پیدا مى کند و دل ها به هم نزدیک، و ترس و بدگمانى و ناکامى و نگرانى بى اثر مى گردد. شادى و نشاط، نه تنها بر روح و روان انسان تأثیر مى گذارد، بلکه جسم او را نیز تحت تأثیر قرار مى دهد، به طورى که گفته اند: حتى قادر است از رشد و نماى بیمارى سرطان (که در حالت کمون است) پیشگیرى کند(2)ارسطو مىگوید: شادى، بهترین چیزهاست و آن قدر اهمیت دارد که سایر چیزها براى کسب آن هستند.(3) در شرایطى که آمار مبتلاین به افسردگى و بیمارى هاى روحى رو به تزاید است، به طورى که گفته اند: در جهان 415 میلیون نفر از بیمارى هاى روانى رنج مى برند و در کشور ما پنج میلیون نفر به افسردگى مبتلا هستند(4) و تعداد زیادى از جوانان، با این بیمارى دست به گریبان اند، همگان را متوجه رویکرد جدید به موضوع شادى و نشاط نموده است. لذا ما نیز بر آن شدیم تا در مختصری که در پیش رو دارید رابطه جوان را با نشاط و امید بررسی نماییم

سؤالات تحقیق
 
سؤال اصلی، نشاط چه تأثیری در زندگی جوان دارد؟
سؤال فرعی، چه عواملی در شکلگیری نشاط در زندگی جوان مؤثر است؟

فرضیه تحقیق
 
به نظر میرسد در بررسی مسئله نشاط و نقش آن در زندگی جوان، عواملی همچون درک خداوند، توبه، توکل به عنوان عوامل درونی و دستیابی جوان به راه های موفقیت، افزایش فعالیت های روزمره مثل ورزش و .. به عنوان عوامل بیرونی بتوان به جوانان کمک کرد تا بهتر و سریعتر به نشاط در زندگی دست یابد.

پیشینه تحقیق
 
با جستجو در کتابخانهها و سایتهای اینترنتی به دست آمد که تحقیقی با عنوان نشاط و نقش آن در زندگی جوان وجود ندارد و این عنوان از تازگی خاصی برخوردار است.

هدف تحقیق
 
هدف اصلی تحقیق تبیینی دقیق و روشن درباره مفهوم نشاط از نگاه قرآن و روایات است. این تحقیق تلاش می کند که آنچه به عنوان عوامل مهم در رساندن جوان به نشاط بنیادین و تأثیر گذار در زندگیش مؤثر است دست یافته و رابطه آن را به زندگی جوان بازیابد.

روش تحقیق
 
روش این تحقیق، روش کتابخانهای و به صورت توصیفی ـ تحلیلی است. پژوهشهای کتابخانهای برحسب ماهیتی که دارند نام خاصی به خود میگیرند: مانند بررسیهای استدلالی، انتقادی، تاریخی، تطبیقی، شناختی یا توصیفی. در توضیح بررسی شناختی یا توصیفی آمده است: در این نوع بررسیها هدف از جمعآوری و تنظیم دادهها، صرفاً ایجاد مجموعهای منظم از آگاهی در یک حیطه خاص و با هدف زمینهسازی جهت بررسیهای محققانه است. نتایج این گونه بررسیها، خصوصاً در زمینههای تازه و موضوعاتی که آگاهی عمومی و کلی در موردشان ناچیز است، میتواند هدایتگر و راهنمای محققان بعدی باشد. به طور خلاصه، روش تحقیق کتابخانهای عبارت از گردآوری اطلاعات لازم در خصوص موضوعات و ریز موضوعات تحقیق از طریق مطالعه و بررسی کتابها، مقالات، پایان نامهها و دیگر آثار مکتوب و نیز تأمل و کنکاش در دادههای گردآمده و انجام برخی عملیات پژوهشی از قبیل شرح، تفسیر، تحلیل، نقد، مقایسه و ... میباشد. با وجود آنکه به نظر میرسد موضوع نسبتاً جدید میباشد؛ محقق مدعی آن نیست که مطالب وینمایی گویا و روشن از آنچه صاحبنظران جامعه شناسی پیرامون معنابخشی دین بیان داشتهاند، ارائه دهد. زیرا آنچه در این رساله آمده است در واقع برداشتهای محقق از سازها و گفتارهای موجود از این جامعه شناسان است که به زبان فارسی ترجمه گردیده است، ولذا محقق مدعی آن نیست که روش بکار گرفته شده جهت بدست آوردن دادهها از برجستگی خاصی برخوردار باشد. آنچه مسلّم است به دست دادن نتیجهای مطلوب در یک موضوع نسبتاً جدید و آن هم در یک حوزه خاص علمی متفاوت است.

سازماندهی تحقیق
 
این تحقیق از یک مقدمه، سه فصل و نتیجه گیری تشکیل شده است. در بخش مقدمه به کلیات طرح تحیق اعم از طرح مسئله، فرضیه و اهداف و ... اشاره شده است.
مفهوم شناسی : نشاط
نشاط در لغت: نشاط در لغت به معنای خوشی، شادمانی، خرمی، سرور، دل زندگی، خوشدلی و ..می‌باشد. (5)

نشاط در اصطلاح:
 
نشاط یک مفهوم جدید روانشناسی است کهکمتر مورد توجه قرار گرفته است. تعریف نشاط علی‌رغم آنکه ساده به نظر می‌رسد، مشکل است و روان شناسان در مورد آن وفاق نظر ندارند. معمولا نشاط را شامل سه عنصر لذت، خرسندی و رضایت از زندگی می‌دانند.

تعریف شادی وشادمانی :
 
وقتی آدمی نیازهایش ارضاء می شود وبه چیزهای مورد علاقه اش دست می یابد احساس و هیجانی دراو پدید می‌آید که ازآن به شادی ونشاط تعبیر می شود وبا واژه هایی چون شادمانی، سرور، وجد، سرخوش، مسرت، خوشی و خوشحالی هم معناست .
شادی زندگی را خوشایند می سازد واشتیاق برای پرداختن به فعالیت های اجتماعی را آسان مینماید. ارسطو پروراندن عالی ترین صفات و خصایص انسانی را شادمانی می داند یعنی شادی تنها در لذتهای مادی گذرا خلاصه نمی شود ،شادمانی واقعی در نزدیک شدن به هدف والای آفرینش و آراسته شدن به خصلتها و خوی های انسانی و الهی است . به طور خلاصه می توان گفت : شادی به طور مطلق امکان پذیر نیست و هر انسانی مطابق جهان بینی و اندیشه های خود اگر به چیز های مورد علاقه اش برسد و از زندگی اش رضایت داشته باشد در خود احساس شادی می کند که شادی نام دارد .استاد مرتضی مطهری رحمه الله در تعریف شادی می نویسد: سرور، حالت خوش و لذت بخشی است که از علم و اطلاع به اینکه یکی از اهداف و آرزوها انجام یافته یا انجام خواهد یافت، به انسان دست می دهد و غم و اندوه، حالت ناگوار و دردناکی است که از اطلاع بر انجام نشدن یکی از هدف ها و آرزوها به انسان دست می دهد.در دنیای پراضطراب و پرتلاطم امروز، آرامش و داشتن خیالی آسوده، نعمتی است که همگان آرزوی آن را دارند. در واقع، یکی از نیازهای اساسی انسان، شادزیستن است که در پرتو آن، با رسیدن به تعادل روحی، خود و جامعه اش را به سلامت و پویایی رهنمون می شود.انسان به طور فطری از غم گریزان و به سوی شادی در حرکت است. شادی و نشاط نه تنها بر روح و روان انسان، بلکه بر جسم او نیز تأثیر می گذارد. از نگاه اجتماعی، نیز شادمانی، قلب ها را به یکدیگر نزدیک و ترس، نگرانی، ناکامی و بدگمانی را بی اثر می کند. ارسطو می گوید: «شادی، بهترین چیزهاست و آن قدر اهمیت دارد که دیگر چیزها وسیله به دست آوردن آن هستند.» دین مقدس اسلام نیز که تأمین کننده صلاح دنیا و آخرت آدمی است، شادی های مناسب و حلال را تأیید می کند و پیروانش را از افسردگی و بی حالی برحذر می دارد.

تفاوت شادی و نشاط
 
در اینجا تذکر این نکته لازم است که گاهی شادی و نشاط با یکدیگر اشتباه میشوند. بسیاری از اوقات شادی همراه با نشاط است؛ هنگام شادی انسان آمادگی و تمایل بیشتر دارد هر کاری را اعم از کار بدنی یا فکری انجام دهد؛ چون در حالت شادی نشاط انسان برای انجام کار بیشتر است؛ بر عکس، انسان زمانی که مبتلا به غم و اندوهی باشد، معمولاً حوصله انجام کاری را ندارد و میخواهد گوشهای کز کند. اما این دو با هم تلازم ندارند. گاهی ممکن است انسان خیلی محزون باشد، اما در عین حال با نشاط هم باشد. به عنوان مثال، کسانی که شب عاشورا تا صبح در دستهجات مختلف به عزاداری و سینهزنی میپردازند و در ماتم شهادت سیدالشهداءعلیه‌السلام اشک میریزند، در نهایت حزن و اندوه، با نشاط هستند و از عزاداری خسته نمیشوند؛ چون شوری که در اثر علاقه به اهل بیت علیه‌السلام در درون آنها میجوشد، موجب میشود که از کارشان خسته نشوند؛ محزون هستند، اما بینشاط نیستند. بنابراین نشاط و شادی همیشه با هم تلازم ندارند؛ همچنانکه حزن و اندوه همیشه با نشاط تزاحم ندرند. ضمن اینکه نشاط همیشه مطلوب است و انسان باید سعی کند در همه کارها نشاط داشته باشد. خستگی، کسالت، تنبلی و بیحالی نه به درد دنیا میخورد و نه به درد آخرت. (6)

مرز شادى و نشاط :
 
براساس هدف و فرجام زندگى، شادى و نشاط از دیدگاه اسلام داراى حد و مرز مى‏باشد. محتوا و قالب شادى و نشاط و عوامل آن نباید با روح توحیدى و انسانى که دین اسلام مطرح کرده است، در تضاد و تنافى باشد؛ زیرا هر پدیده‏اى که انسان را از آرمان و غایت اصلى خویش دور سازد، به هیچ وجه مقبول اسلام نخواهد بود.بنابراین پدیده شادى و نشاط و عوامل آن به عنوان یک نیاز اساسى و ضرورى تا حدى روا و مجاز مى‏باشد که علاوه بر آن که مانع نیل انسان به هدف اصلى‏اش نگردد، بلکه در رسیدن به آن مددکار وى باشد؛ از این رو بسیارى از اندیشمندان مسلمان معتقدند: از آن جا که انسان در انجام هر رفتار ارادى، انگیزه و هدفى را پى‏مى‏گیرد.(7) شادى و نشاط به عنوان یک رفتار، از این قاعده مستثنا نبوده، هدف و انگیزه‏اى در آن دنبال مى‏شود.در این پدیده، اگر انگیزه و هدف، حق و در راستاى هدف اصلى زندگى آدمى باشد، این پدیده حق، مفید و سودمند خواهد بود و اگر انگیزه و هدف باطل در آن نهفته باشد و در برابر هدف اساسى زندگى انسان باشد، این پدیده، باطل و مضر خواهد بود؛ بنابراین مى‏توان مرز شادى و نشاط را انگیزه و هدف آن دانست.مزاح و شوخى که یکى از عوامل برجسته شادى است، اگر به سبک‏سرى، بى‏شرمى و گستاخى بیامیزد، «هزل» نامیده مى‏شود که در اسلام مطرود است و اگر به تحقیر و بدگویى و ناسزا آمیخته گردد، آن را «هجو» مى‏خوانند و این نیز در اسلام نهى شده است‏یکى از صحابیان از رسول خدا پرسید: «آیا اگر با دوستان خود شوخى کنیم و بخندیم، اشکالى دارد؟ حضرت فرمود: اگر سخن ناشایستى در میان نباشد، اشکالى ندارد(8) و اگر شوخى از حد خارج شود و به بیهودگى یا زیاده‏روى بینجامد، باز از نظر اسلام عملى ناپسند خواهد بود؛ همان طور که امیرمؤمنان على علیه‌السلام مى‏فرماید: «هر کس بسیار شوخى کند، وقار و سنگینى او کم مى‏شود».(9)امام صادق علیه‌السلام مى‏فرماید: «زیاد شوخى کردن، آبرو را مى‏برد».(10)خنده و تبسم که از عوامل دیگر نشاط و شادى است، باید صادقانه بوده، شخصیت آدمى را لکه‏دار نسازد. خنده از نظر اسلام، آن گاه مؤثر و مفید ا ست که به شخصیت دیگران لطمه وارد نیاورد. خنده، با انگیزه آزردن، اهانت و تحقیر دیگرى، حکم حرمت آزار شخص مؤمن را دارد و به شدت نکوهید شده و حرام است. وقتى براى مؤمن، احترامى برتر از کعبه را بر شمرده‏اند، به خوبى روشن مى‏شود که اهانت و تحقیر او، چه اندازه نکوهیده است.(11) قالب‏هاى نشاط و شادى و عوامل آن نیز باید در شأن مقام انسان و آرمان‏هاى والاى او باشد؛ زیرا گاهى محتوایى مفید، در قالبى نامناسب نتیجه اثرگذارى را معکوس خواهد کرد و به همین دلیل در روایات، «قهقهه» از شیطان تلقى شده‏(12) و «تبسم» بهترین خنده دانسته شده است.(13) زمان و مکان نشاط و شادى نیز باید با آن متناسب باشد؛ زیرا اگر این تناسب برقرار نباشد، بسیار ناپسند و زشت خواهد بود. مزاح و بذله‏گویى در مراسم سوگوارى و مکان‏هاى مقدس ناپسند است(14) و در خصوص مکان و زمان خنده از رسول اکرم صلی‌الله علیه و آله‌‌ نقل شده است: «کسى که بر جنازه‏اى بخندد، خداوند در روز قیامت پیش چشم همه، به او اهانت مى‏کند و دعایش اجابت نمى‏شود و کسى که در گورستان بخندد، باز مى‏گردد، در حالیکه سختى بزرگى همانند کوه اُحد، براى اوست».(15)از آن چه در این فراز گفته شد، مشخص مى‏گردد که پاره‏اى از روایات که به صورت مطلق یا مقید، شادى و عوامل آن را نکوهش کرده‏اند، ناظر به شادى، نشاط و عواملى است که از مرز و حدود شادى خوشایند از دیدگاه اسلام پا فراتر نهاده‏اند به افراط و تفریط در غلتیده‏اند. اسلام اصل شادى و عوامل آن را ناپسند نشمرده است، بلکه آن را تأیید و توصیه کرده است.

تعریف جوان وویژگیهای این دوره
 
جوانی دورانی است که در آن انسان میتواند به اوج شکوفائی خود دست پیدا کند. دورانی است که ضمینه‌ی کشف استعداد ها و بارور شدن آنها فراهم است. و جوان در این دوران آیندهی مادی و معنوی خود را مشخص میکند. لذا میتوان، دوران جوانی را، دورانی بسیار حساس و مهم واساسی دانست.دوران نوجوانی و جوانی، دوران حساس و سرنوشت ساز و تعیین کننده ی شخصیت فرد است. دوران جوانی، دوران مسئولیت است، سن به خود آمدن و بیداری است. کسی که در دوران جوانی به سعادت خود فکر نکند و به سستی و سهل انگاری، شیرین ترین دوران عمر خود را به رایگان از کف بدهد استحقاق توبیخ و کیفر دارد. امام صادق علیه السلام در ذیل آیه شریفه (اولم نعمّرکم ما یتذّکّر فیه من تذکّر)؛ آیا آن قدر شما را عمر ندادیم که بیدار شوید؟، می فرماید: این توبیخ و سرزنش نسبت به جوان هیجده ساله است.(16) رسول اکرم صلی الله علیه و آله می فرماید: در هر شب فرشته ای از آسمان فرود می آید و می گوید: «یا ابناء العشرین جدّوا و اجتهدوا»(17) بیست ساله ها، تلاش کنید.جوان در برابر کارهای خویش مسئول است، در برابر انتخاب و عدم انتخاب و چگونه انتخاب نمودن مسئول است و هرگز نمی تواند عذر بیاورد که جوان بودم و جاهل؛ زیرا فردا خود را سرزنش می کند و اشک حسرت می ریزد.دوران جوانی از پر ارج ترین فرصت های ثمربخش در زندگی است. استفاده از فرصت جوانی، شرط اساسی کامیابی و موفقیت آدمی است. خوشبختی و بدبختی هر انسانی در ایام جوانی اش پی ریزی می‌شود. دوران جوانی کوتاه است و یک روز غفلت مایه پشیمانی و حسرت طولانی زندگی است.جوان در برابر کارهای خود، جامعه و وجدان خویش مسئول است و بایدپاسخ گوی کارهای خود باشد؛ چنان که همه انسان ها مسئولند و انسان مسئول آفریده شده است. رسول خدا صلی الله علیه و آله می فرماید:«کلکم راع و کلّکم مسئول عن رعیّته»(18)همه شما دارای مسئولیت هستید و در برابر مسئولیتی که دارید مورد سوال خواهید بود.توصیه های قرآن و دستورهای دین – به ویژه امر به معروف و نهی از منکر، جهاد و کیفرها و مجازات ها به علّت مسئول بودن انسان است.نقش وجایگاه جوان در جامعه با ایفای مسئولیت مشخص می گردد .یک جوان با یک هویت مشخص ونقش معین بایستی منزلت خود را دریابد وآن را شکوفا سازد .

مسئولیت پذیری
 
تجربه نشان داده است جوانان برای حفظ استقلال خود در زندگی ونشان دادن موقعیت و جایگاه رفیع خود در خانواده و جامعه درپی پذیرش مسئولیت‌های گوناگون در این ایام می‌باشند تا از این طریق قابلیت‌های خود را نشان داده و از طرفی خود را در رسیدن به استقلال واقعی،کمک نمایند.

عواطف و احساسات شدید
 
نوجوانی و جوانی، دوره طوفانی و بی قراری روح است که بیشتر از هر دوره دیگر، دست خوش هجوم احساس ها و عواطف گوناگون و شگفت انگیز می شود. جوان تازه بالغ به دلیل رشد فیزیکی، ذهنی و روانی، اجتماعی و هورمونی و... تحت تأثیر شدید احساس ها و عواطف بحرانی خویش، سخت حساس و زودرنج می شود. هیجان عاطفی و احساسی پرتلاطم و پرتنش نوجوانان، طبیعی و اقتضای سن شان بوده، تحت تأثیر نیازمندی‌های طبیعی و اصیل روانی و جسمانی قرار دارد.

معنویت گرایی
 
حقیقت ما روح و نفس ماست که از روح خدا بوده و قبل از نزول و هبوط از قدس و طهارت برخوردار بوده است و با تنزل و عبور از منازل و عوالم به حجاب‏هایى محجوب گشته و آلودگى‏هایى که خاصیت منازل و عوالم گوناگون بوده است بر آن عارض مى‏گردد و بدتر از آن وقتى که روح در بدن مادى جلوه کرد، با تجلى در بدن و تعلق به آن در مضیق ماده و طبیعت قرار گرفته است. این روح اگر با تعلقات مادى و آلودگى‏ها و ناپاکى‏ها که از گناهان و ترک واجبات و انجام محرمات نشأت مى‏گیرد، از حقیقت خود بیشتر دور گردد، از سنخیت عالم خود که عالم قدس و ملکوت بوده فاصله بیشتر مى‏گیرد. از آنجا که جوانان در اوان تکلیف قرار گرفته و هنوز روحشان مکدر به گناهان و تعلقات نگشته است از قداست و طهارت خاصى برخوردارند، ازاین‏رو مى‏توان گفت آنان به موطن اصلى خویش که همان عالم ملکوت و طهارت و قداست مى‏باشد، نزدیک‏ترند. احترام خواهی
جوان براى شخصیت خود اهمیت بسیار قائل است، هر نوع کم توجهى را بى‏احترامى به شخصیت خود مى‏داند. و چه بسا واکنش نشان مى‏دهد. احترام به شخصیت جوان در تربیت او بسیار موثر است. اگر جوان خود را بى‏مقدار و حقیر بشمارد، احساس کند در نظر دیگران اعتبار و جایگاهى ندارد و نزد دیگران از احترام و ارزش برخوردار نیست، تلاش در جهت رشد و تربیت خود را بى‏ثمر مى‏داند و چه بسا رفتارهاى نابهنجار بروز مى‏دهد.امام هادى علیه‌السلام مى‏فرماید: «از شر کسى که خود را خوار مى‏داند،ایمن مباش.»(19) استاد مطهری در این زمینه می‌گوید: روشی که ما در مقابل نسل جوان در پیش گرفته ایم همان روش دهان‌کجی، انتقاد و سرزنش نسل جوان می باشد که این شیوه درست نیست. اگر بدون احترام گذاشتن به نسل جوان بخواهیم نسبت به مسائل و احساسات پاک جوانان بی تفاوت باشیم، محال است که بتوانیم جلوی انحرافات دینی و اخلاقی نسل آینده جوان را بگیریم.(20) حضرت ابراهیم(علیه السلام)از فرزند عزیزش اسماعیل درباره فرمان خدا ـ که براى ذبح او آمده بود ـ نظرمى خواهد. و پدر صد ساله با فرزند سیزده ساله مشورت می کند. آرى، نوجوان باید احساس استقلال واحترام کند.قرآن مى‏فرماید: همینکه کودکان یتیم قدرت داد و ستد پیدا کردند اموال ارثى پدر را به خودشان واگذار کنید. و براى همیشه آنان را وابسته قرار ندهید.

حضور در عرصه جامعه
 
در هر دورهای بحثهای گوناگونی در خصوص رفتارهای جوانی مطرح میشود،اما روزنامهنگاران و سیاستمداران سعی میکنند این رفتارها را متناسب با ارزشها و الگوهای زندگی جوانان مطابق با بینش خود تعبیر و تفسیر کنند.به نظر میرسد جوان یک نوع کارکرد آیینهای برای جامعه باتوجه به ارزشهای آن دارد.جوانان میخواهند به باز سازی صحیح ارزشها اقدام کنند. یعنی از یک طرف به حفظ ارزشها واز طرف دیگر به بازسازی عمیق آنها بپردازند. این بحثها مربوط به رفتارهای جوانی است واز سوی دیگر معطوف به رفتارهایی است که جنبههای اخلاقی را در هر دوره مطرح میکند.در دوران بحرانها،جنگها و پس از آنها، وظیفهی بازسازی و مسائلی از این قبیل مطرح میگردد. بنابراین جوانان چنین وظایفی را بر عهده میگیرند. از آنها در خواست میگردد که از منافع ملی در داخل و خارج از مرزهای خود حمایت کنند. در این دوره از جوانان به عنوان وطن پرست با الگوهای تجددگرایی یاد میشود.(21)

پی نوشت ها :
 

1.محمد رضا مسعودی، کارشناس مردم شناسی- دانشگاه یزد
2.نشریه پیوند، ش 297، ص 33.
3.مایکل آیزنک، روان شناسى شادى، ترجمه خشایار بیگى و مهرداد فیروز بخت، ص 12.
4.روزنامه انتخاب، 7 آذر 79، ص 8.
5.على اکبر دهخدا، لغت نامه دهخدا، ج 13، چاپ اول از دوره ى جدید 1373، نشر مؤسسه ى انتشارات و چاپ دانشگاه تهران
http://www.mesbahyazdi.org.آیت الله مصباح6
7.اخلاق اسلامى، ص‏98-99؛ اخلاق الهى، ج‏5، ص‏238
8.(کافى، ج‏2، ص‏663 ن تحف‏العقول، ص‏323)
9.غررالحکم، ص‏222
10.کافى، ج‏2، ص‏665
11.اخلاق الهى، ج‏5، ص‏256-257.
12.کافى، ج‏2، ص‏664.
13.غررالحکم، ص‏222.
14.اخلاق الهى، ج‏5، ص‏258-259.
15.همان.
16.تفسیر برهان، ذیل آیه مورد بحث.
17.مستدرک الوسائل، ج 2، ص 353
18.بحار الانوار، ج 72، ص 38
19.تحف العقولص 483
20.جوان در اندیشه ی استاد مطهری،باشگاه اندیشه
21.جامعه شناسی جوان دکتر رسول ربانی چاپ دوم 1383
ادامه دارد



نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » محسن ( چهارشنبه 90/12/24 :: ساعت 6:26 صبح )
»» لیست کل یادداشت های این وبلاگ

آسیب های ناشی از اینترنت
سیگار
عرفان های نوظهور دام شیاطین برای قلوب پاک جوانان ماست
تأثیرات فیس بوک در ترویج بی عفتی و بی بند و باری در میان جوانان
نقش ماهواره در به انحراف کشاندن جوانان
امالفسادی به نام الکل
گوش شنوای همسرمان باشیم
چگونه با همسر خود صحبت کنیم؟
جوان و شادکامی انسان با ایمان، غم خویش را در دل و نشاط و خوشرویی
جوان و تعالی شخصیت «هرکس، مسلمانی را گرامی بدارد، خدای والا را گ
جوان و تعالی شخصیت «هرکس، مسلمانی را گرامی بدارد، خدای والا را گ
می خواهم خودم باشم با شروع دوره جوانی تغییرات بسیاری در زندگی اج
روان شناسی و بهداشت روان جوان شورجوانی، ازدواج جوانان مقالات روا
اسکیزوفرنی بیمارئی روان پریشانه( پسیکوتیک) با علت اسکیزوفرنی بیم
چرا زنها ایقدر گریه می کنند؟ رازهای آرامش در زندگی از بیش فعالی
[همه عناوین(1802)][عناوین آرشیوشده]

>> بازدید امروز: 14
>> بازدید دیروز: 17
>> مجموع بازدیدها: 417805

» درباره من

روان شناسی و روان شناسی کودک و نوجوان

» پیوندهای روزانه

ماه مارکت
هالیوودشاپ ایرانیان
فروشگاه سوپر ماه
بازیهای جذاب و هیجانی آنلاین
آموزش زبان های خارجی
نرم-افزار-آموزشی
[آرشیو(6)]

» فهرست موضوعی یادداشت ها
لباس[7] . و[7] . رشد[6] . زنانه[6] . ،[5] . به[5] . کودک[5] . کودکان[5] . که[4] . با[4] . جدید[4] . از[4] . موبایل[4] . مذهبی[3] . نقایص[3] . کوچک[3] . گوشی[3] . عکس[3] . گالری[3] . خنده[3] . دار[3] . زیبا[3] . حرکتی[3] . تکه[3] . بلند[3] . تغذیه[3] . همراه[3] . نوکیا[3] . می[3] . های[3] . ورزشی[3] . هوشی[3] . کلیپ[3] . کن[2] . ورد[2] . کاره[2] . کامپیوتر[2] . ویژگى‏هاى شخصیت‏ بهنجار و یا به تعبیر اسلامى،[2] . کسب[2] . ترک تحصیل[2] . تا[2] . بیش فعالی[2] . توجه به ویژگیهای خاص نوجوانی[2] . تی[2] . تی شرت[2] . تیبل[2] . تیک[2] . جادویی[2] . جارو[2] . جالب[2] . جوان و تعالی شخصیت «هرکس، مسلمانی را گرامی بدارد، خدای والا را گ[2] . چگونه به دوستانمان بگوییم 'نه'؟[2] . حسی[2] . خاص[2] . جسمی[2] . چرا زنها ایقدر گریه می کنند؟ رازهای آرامش در زندگی از بیش فعالی[2] . چهل پرسش خودشناسی[2] . اختلالات[2] . اخلاق فیلسوفانه[2] . استرس چیست[2] . ارتقاء بهداشت[2] . اشعه[2] . ایرانی[2] . اصل[2] . ED[2] . Mate[2] . Sweeper[2] . Swivel[2] . عقب[2] . شهرام[2] . علل[2] . علل شب ادراری:[2] . صاعقه ای در مغز از عوامل ( کمبود تعریف و تمجید شدن از سوی دیگران[2] . عاطفی[2] . سری[2] . سوء[2] . شارژی[2] . شرت[2] . شود[2] . در[2] . دیدگاه اسلام در خودپنداره[2] . درمان اضطراب[2] . زندگی با اُتیسم[2] . داوود[2] . روی[2] . ساعت[2] . سال[2] . رادیو[2] . رفتاری[2] . روانی[2] . فرزندتان افسرده اسـت؟ افسردگی در جوانان تنها به داشتن احساس‌های[2] . کار یکلما تور[2] . فرارازمدر[2] . عقب ماندگی ذهنی (mental Retardation)[2] . فلش[2] . گیگابایت[2] . عوامل مربوطه به کودک آزاری[2] . لجبازی[2] . مبتلا[2] . محسن[2] . میز[2] . نارسایی[2] . مفهوم یادگیری در اضطراب[2] . مموری[2] . مناسبتی . منوچهر . مهارت اول: خود آگاهی . مهارتهای زندگی ( روانی- اجتماعی) – بخش اول . مهارتهای زندگی چیست ؟ . مهرداد . مو . مقامی . مقایسه زن و مرد در زمینه ی هنری . مک کین کتل (1944ـ1860) . ملاک‏هاى سلامت روان . موزه . موزیک . موزیکال . موسیقی . مربع . مرتضوی . مرتضی . مرثیه . مرگ . مستطیلی . مستمر، . مسعود . مسنجر . مشکلات تحصیلی . مشکلات . مشکی . مطالب خواندنی . معین . مغز . مغزی . مغناطیس . مغناطیسی . ناگهانی . نامتعادل . نامطلوب . ناهماهنگ . ناهنجاریهای . ناهید . نایسر . نحوه کنترل عصبانیت در کودکان . نستعلیق . نشانگان تورت(TOURETTE SYNDROME) . نظر . میوه و شخصیت . میکروسفالی . نابینایان . ناتوانی . ناتوانیهای . ناخن . ناخن جوید . نارسائیهای . نقش ازدواج و تشکیل خانواده درسلامت جامعه . نقش خانواده در آگاه سازی جوانان و نوجوانان . نقش ماهواره در به انحراف کشاندن جوانان . نقش نشاط در زندگی جوان (1) منبع : اختصاصی راسخون چکیده : نشاط در . نقش نشاط در زندگی جوان (2) نشاط ودیدگاهها/نشاط در متون دینی / دی . نقش نشاط در زندگی جوان (4) منبع : اختصاصی راسخون توبه یکى از ر . نقش نشاط در زندگی جوان (5) آگاهی از تکنیک هاى موفقیت یکی از را . نقصان . نگهداری . نلی . نمادها . نمایشگاه . نوجوان . نوجوانان . نوحه . نوش . محمد . محیط . محیطی . مخصوص . مخفی . مخلوط . مدل . مبتلایان . متحرک . مثلثی . مجموعه ابزارهای مالتی مدیا به همراه راهنمای فارسی . مجموعه صفحات گرافیکی آماده . مجید . مچی . محافظت . لوین . ما کسانی را بیشتر دوست داریم که شبیه ما هستند . مادر . مادران باردار بخوانند . مادرزادی . مارتیک . ماساژور . ماشین . ماندگی . ماندگیهاست . ماه . ماهگی . عوامل موثر بر هوش . عوامل موثر بربهداشت روانی . کودکان دیر آموز . کورت کافکا (1941ـ1886) . لازم . لاغری . فوتبالی . فوما . فیاض . فکری . قائنات . قمیشی . قنبری . قوی . عقب ماندگی ذهنی و راه های درمان آن . عقلانی . علامه . علاوه . فراهم . فردمنش . فرزندان ناسازگار . کارآیى مطالعه‏ . کارل راجرز (1987ـ1902) . کامپیوت . کاور . کم داشت محبّت . کمک به کودکان در یادگیری ریاضیات . فرشید . فرق . فرهنگی . فشارسنج . فعالیتهای رشدی در کم توان . فلزیاب . گامی . گرافیک . گربه . گروه . گروه درمانی . گروهبندی کودکان استثنایی . گزاری . گسترش . گل . گلپا . گو . گوش شنوای همسرمان باشیم . گوشه گیری . گوشه گیری: . روبو . روش ابراز علاقه به فرزندان . روش مطالعه‏ . روشن . روان شناسی و بهداشت روان جوان شورجوانی، ازدواج جوانان مقالات روا . روانشناسی بهداشت . روانشناسی سازمانی . روانشناسی فردی آدلر و رواندرمانی . روانشناسی متفرقه . راه های پیشگیری از بیماری های روانی درجوانان (1) جوانی بهار زندگ . راه‌های نادرست مقابله با استرس . راههای پیشگیری از بیماریهای روانی درجوانان(2) راه های پیشگیری 1 . راهی به شادی . رخت . رشد، . رضا . رفتار با کودکان لجوج . رفتار سازشی چیست ؟(کم توان) . سایر . سبب شناسی عقب ماندگی ذهنی . ست . سخایی . سرشار . سرشت و سرنوشت‌کودک را بسازید . سرو . سروش . زبان . زعفران . زمان . زمینه . زن بزرگتر از شوهر عیبی دارد . دایسر . درمانی . دروغگویی . دزدی: . دست . دستگاه . دستهای . دستیار تدوین 1 . دستیار تدوین 2 . دستیار تدوین 3 . دستیار تدوین 4 . دستیار تدوین 5 . دشواریهای ارتباطی کودکان استثنایی . دف . دفعی . دل . دلفینی . دلکش . دنس1 . دهان . دهد، . دوران . دوربین .
» آرشیو مطالب
فروشگاه تی شرت پسرانه
فروشگاه تی شرت دخترانه
سری اول اس ام اس های سال 89 ، اس ام اس سال 1389 ، اس ام اس جدید
فروشگاه برای شما
دانلود اهنگ
اتیسم
دانلود فیلم اکشن
روان شناسی
کد برای وبلاگ و سایت
فروشگاه بازی و خنده
یوزر پسورد جدید آنتی ویروس nod32 آپدیت
نمونه سوالات فیزیک 1
نرم افزار هلو تولیدی پیشرفته
فروشگاه مجموعه نرم افزار
فروشگاه فتو عکس
فروشگاه تی شرت

» لوگوی وبلاگ


» لینک دوستان
عاشق آسمونی
لحظه های آبی( سروده های فضل ا... قاسمی)
سایت اطلاع رسانی دکتر رحمت سخنی Dr.Rahmat Sokhani
هادرباد شناسی (روستایی در شرق شهرستان بیرجند) HADERBAD SHENASI
.: شهر عشق :.
جهاد ادامه دارد...
جاده مه گرفته
دوستی و دوست یابی
محمد قدرتی MOHAMMAD GHODRATI
جکستان ، عکاسخانه ، نرم افزار سرا
کامپیوتر و لوازم جانبی و نرم افزار آموزش
عمو همه چی دان
فتو بلاگ
گروه اینترنتی جرقه داتکو
پرسش مهر
[سرچشمه زارچ در انتظار مهدی موعود(عج)]
سرود عرش
دهکده ی عکس
* روان شناسی ** ** psycology *
ایرانی باشیم
تبادل نظر
وای ندیدید شما ا!!!!!!!

مجموعه مقالات رایانه MOGHALAT COMPUTER
راه و راهنما
ناجی
عدالت جویان نسل بیدار
صل الله علی الباکین علی الحسین
مقالات روان شناسی
کودکان استثنایی
جدیدترین یوزر پسورد آنتی ویروس nod32- Kaspersky - Avira
یوزر آنتی ویروس و مسابقات تبیان و راسخون و قرآنی
متالورژی_دانلودکده ی مهندسی متالورژی(rikhtegari.com)
شناختی
روان شناسی کودکان استثنایی
مهدویت
Sea of Love
یا غیاث المستغیثین - روز های آبی من
MOHAMMAD.HAHSEMI86
پایگاه اطلاعاتی و کاربردی شایگان
اتیسم
تنها ترین تنها...
Ali reza khosravi
گل پیچک
کتابخانه دیجیتال روانشناسی
جنبش قطره سرگشته
کتاب الکترونیکی
آپدیت جدیدترین یوزر پسورد آنتی ویروس nod32
پرسش مهر ... پیشرفت ،راه‌های پیشرفت و موانع پیشرفت چیست ؟
حزب الله هم الغالبون
طوفان در پرانتز
تکنیک های تست زنی ، جزوات کنکور ، سوالات دبیرستان و پیش دانشگاهی
پرنسس خشگله عکس دانلود نرم افزار و بازی narmafzar gam aks
پرسش مهر 10
خدمات اینترنتی و حراج نرم افزار
نرم افزارهای تخصصی و موبایل و نرم افزارهای آموزشی تخصصی و موبایل
لوازم آرایشی و بهداشتی و ادکلن
پارس دانلود
ایران دانلود - دانلود نرم افزار - ویروس یاب
مقالات اختلالات رفتاری و روانی...
غلط غولوت
چهارراه
جکستان . عکاسخانه
نرم افزار زبان های خارجی انگلیسی آلمانی فرانسوی عربی اسپانیایی
w x y z * دبلیو ایکس وای ضد * کد
بانک مقالات روانشناسی
فرهنگی هنری، عکس، مدل لباس، مانتو، ژاکت، سارافون دخترانه و زنانه
پایگاه عکس و پیامک و دانلود بازی و نرم افزار
فروشگاه کتب روانشناسی، اسلامی، ایران شناسی وسیستم عامل
لوازم خانگی و اثاثیه منزل و لوازم آشپزی
پرنسس
فیلم، کارتون، سریال، موسیقی، پاپ، ایرانی
فروشگاه لوازم منزل،خودرو،کامپیوتر، موبایل و کیتهای الکترونیکی
کتاب، مهندسی، روانشناسی، مدیریت، اقتصاد، لغتنامه، شعر، داستان
دستبند، انگشتر، گردنبند، مدال، سرویس، گوشواره، زیورآلات
نرم افزارهای، مالی، اداری حسابداری، انبارداری،
لوازم بهداشتی آرایشی،عطر ، آدکلن ، لوازم لاغری و کرم
نرم افزارهای، بازی، سرگرمی،حادثه ای، اتومبیلرانی،فکری، ورزشی
فروشگاه نرم افزارهای سیستم عامل، طراحی گراف
نرم افزار کاربردی مکانیک، برق، الکترونیک، شیمی، معماری، عم
نرم افزار آموزشی درسی، دانشگاهی، کامپیوتر، فنی مهندسی،کودک
فروشگاه نرم افزارهای نوکیاو موتورلا و سونی اریکسون و سامسونگ
فروشگاه نرم افزارهای گرافیکی و سرگرمی و بازی
نرم افزارهای میکس مونتاژ و آموزشی میکس مونتاژ
پوشاک & تی شرت دخترانه پسرانه استین کوتاه و بلند & ژاکت
هزار حرف نگفته
هتل دانلود
سکوت نیمه شب
کوچک های بزرگ
دهکده مجازی ...
دختر غریب
دانلود سانسور نشده های سریال افسانه جومونگ
پرسش مهر . ...... چگونه خدمتگذار خوبی باشیم
عکاسخانه
عکس های توپ گلها همه آفتاب گردانند
جک جک جکستان
پیچیدگی سکوت
متفاوت
حسادت2
دروغ گویی
حسادت
اختلال سلوک3
جدایی والدین وفرزندان11
خوشبختی2
سادیسم5
اعتیاد و انواع مواد مخدر20
تست وپاسخ6
جوانان وبلوغ و ازدواج
اس ام اس وطنز37
شخصیت وهویت5
مذهب53
عکس
ختلالات
دانش آموزان دیر آموز
ایام5
کودک آزاری10
هیپوکندریا
خشونت والدین3
اعتیاد اینترنتی
هوش
عصبا نیت
اضطراب
هویت و بحران هویت
کودکان دیر آموز
فرار از مدرسه
دزدی
رفتار ضد اجتماعی
خودکشی
درمان کمرویی
فرزند ارشد
تفکر واحساسات مثبت
تفکر خلاق
درمان پرخاشگری
درمان شب ادراری
طنز3
خنده2
مقابله با استرس
کم رویی
هوش
بد رفتاری
بهداشت روان
بی حوصلگی
تنهایی
خستگی مفرط
سلامت روان در اسلام
رفتار تبعیض آمیز والدین
اختلالات اضطرابی
بدرفتاری کودکان
کمبود محبت
خود باوری
تحقیر
شکست ها
اختلالات روانی نوجوانان
ترس از مدرسه
تربیت کودک
تلویزیون و اضطراب
تلویزیوان و خواب کودکان
کودکان استثنایی
فلج مغزی
موسیقی و ورزش
آزمون آدمک ( گودیناف)
کودک و مرگ
روانکاوی
تقلب
عقب ماندگی ذهنی
کودکان ناسازگار
رفتار درمانی
اعتماد به نفس
گروه درمانی
موسیقی وتاثیر آن بر کودک
مشکلات تحصیلی
کمر درد ودرمان آن
ناسازگاری کودکان
استرس
راههای مقابله با ترس
فشار روانی
گوش مصنوعی
درمان اضطراب
روانشناسی رنگها
روانشناسی
انحرافات زناشویی
طلاق
طلاق و روابط زن وشوهر
اتیسم
مراحل رشد
اسکیزوفرنی
مقالات لاتین
اعتماد به نفس
روانشناسان
چند معلولیت
خواب
پزشکی
خانواده..
عکس مغز
کد برای زیبای وبلاگ
سخن بزرگان
اخبار جور با جور
اسامی نمایندگان
لکنت زبان
سواد کامپیوتری
مقالات متفزقه
عکس از روستای هادرباد
لجبازی
افسردگی
بیش فعالی یا کمبود توجه
ناخن جویدن
تیک
ترس
شب ادراری وروز ادراری
مشاوره متمرکز بر شخص
مطالعه ویادگیری
تمرکز حواس و حافظه
اعتماد به نفس
آرامش روانی
عشق وشادمانی
پرخاشگری
دوستی و روابط
سلامت روان
افت تحصیلی و یادگیری
دوستی و روابط زناشویی
تلویزیون و اضطراب
آموزشی
ترجمه چند متن
اختلالات عاطفی
اعتماد به نفس
مشکلات زناشویی
خلاقیت
اختلالات رفتاری
اختلالات رفتاری
اختلالات رفتاری
زناشویی
شخصیت و اختلالات
آموزشی
اختلالات روانی
تربیت
کودکان
مقاله های آموزشی
اعتماد وعزت نفس
اعتیاد
ایران
مذهبی و اسلامی
مشاوره وروان شناسی
مقاله
مشاوره و روان شناسی
روان شناسی ومشاوره
جملات قصار
بیست مقاله
بیست مقاله کامل
بیست مقاله
بیست مقاله
بیست مقاله
بیست مقاله
بیست مقاله
عکس بازیگر خارجی زن
اس ام اس
مدیریت
بیست مقاله
بیست مقاله
عکس زیبا از ترانه مادری
عکس رویا نونهالی
عکس زیبا از ترانه مادری
عکس های هانیه توسلی در فیلم عاشق
عکس های بهنوش بختیاری
عکس مهناز افشار
عکس مهتاب کرامتی
عکس شیلا خداداد
عکس لاله اسکندری
عکس شقایق فراهانی
عکس میترا حجار
عکس نیلوفر خوش خلق
عکس های شیلا خداداد
نیوشا ضیغمی عکس
عکس ترانه علیدوستی
عکس ترانه علیدوستی
تیر 1387
نرم افزار و گیم
عکس نیکی کریمی
عکس بازیگران داخلی
عکس طنز
سریال افسانه جومونگ
عکس زیبا از سوسانو
بلند قد ترین مردان و زنان دنیا
بنزی از طلا
سه راه عمده برای درمان افسردگی پیشنهاد می شود
مشاوره الگویى برتر در آموزش دینى به نوجوانان
مشاوره الگویى برتر در آموزش دینى به نوجوانان
نیم نگاهی به آسیب شناسى خانواده
خودباوری زمینه خودیاروی است
پیامدهای اقتصادی و اجتماعی کشف حجاب در دوره رضاشاه
مرجع کامل مشاور خانواده جامع ترین مجموعه از آنچه هر شخص و خانواد
سیاه پوشیدن و سیاه پوش کردن
نگاهی به تحوّلات دوران نوجوانی جسمی، جنسی، شناختی و اخلاقی
ایمان و تأثیر آن بر مبادى رفتار
رسانه‏ها و انحرافات اجتماعی
موضوع روان‏شناسی اسلامی
نقدی بر کتاب ‏روان شناسی اسلامی
امید و نقش تربیتى آن در زندگى انسان
آموزش استثنائی
بررسى مقابله هاى دینى در افراد معتاد و غیر معتاد
بازنگری وضعیت کودکان خیابانی در جهان در حال توسعه

» صفحات اختصاصی

» لوگوی لینک دوستان


» طراح قالب